×

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του LingQ. Επισκέπτοντας τον ιστότοπο, συμφωνείς στην πολιτική για τα cookies.

image

Selkouutiset 05.2023, Radio selkouutiset keskiviikko 17.5.2023

Radio selkouutiset keskiviikko 17.5.2023

Venäjä jäädytti Suomen lähetystöjen pankkitilit

Venäjän keskuspankki on jäädyttänyt Suomen edustustojen pankkitilit Venäjällä. Siksi edustustojen tilejä ei voida käyttää.

Suomella on suurlähetystö Moskovassa ja pääkonsulaatti Pietarissa.

Ulkoministeriö sanoo, että tilanne on vakava. Suomi on ollut asiasta yhteydessä Venäjän viranomaisiin. Ukoministeri Pekka Haavisto sanoo, että edustustot pystyvät toimimaan toistaiseksi.

Euroopan neuvosto perusti vahinkorekisterin

Euroopan neuvosto on perustanut kansainvälisen vahinkorekisterin. Syy on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa.

Rekisteriin kerätään materiaalisia ja inhimillisiä vahinkoja, jotka johtuvat sodasta. Tarkoitus on myös korvata vahinkoja ja käynnistää oikeustoimia.

Euroopan neuvostossa on 46 jäsenmaata. Venäjä erotettiin järjestöstä viime vuonna.

Vahinkorekisterin perusti 40 maata, Suomi niiden joukossa. Mukana on myös Euroopan unioni. Rekisterin ulkopuolelle on jäämässä vain muutama jäsenmaa, muun muassa Turkki ja Unkari.

Elämänlaatu huononee

Työikäisten elämänlaatu on heikentynyt paljon viime vuosien aikana. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Elämänlaatu tarkoittaa ihmisen käsitystä omasta tilanteesta. Esimerkiksi terveys, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet ja elinympäristö vaikuttavat elämänlaatuun.

Vain joka toinen työikäinen kokee, että elämänlaatu on hyvä. Vielä 4 vuotta sitten näin koki yli 60 prosenttia työikäisistä.

20 prosenttia kokee, että psyykkinen kuormitus on merkittävä.

Yhä useampi haluaa kieltää parveketupakoinnin

Suomalaisista 62 prosenttia kannattaa parveketupakoinnin täydellistä kieltämistä. Näin kertoo terveysjärjestö Suomen ASH ry:n kysely.

Kannatus on lisääntynyt paljon 4 vuodessa. Vielä vuonna 2019 parveketupakoinnin täyskieltoa kannatti 46 prosenttia vastaajista. Yleistynyt etätyö kotona lisää altistumista tupakansavulle.

Suomen ASH edistää tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamista sekä päihteettömyyttä Suomessa.

Eurovaalit

Ensi vuoden eurovaalit järjestetään 6.–9. kesäkuuta, Euroopan komissio ilmoittaa. Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 9. kesäkuuta.

Euroopan parlamentissa on 705 jäsentä.

Sää

Sää on viileää, ja monin paikoin tulee sadekuuroja tai vesisadetta. Lämpötila on enimmäkseen 5 ja 10 asteen välillä.

Päivän kysymykset

- Description

- Mitä Venäjän keskuspankki on tehnyt?

- Missä Suomella on Venäjän-edustustot ja mitä ne ovat?

- Toimivatko lähetystöt?

- Mikä on syy siihen, että Euroopan neuvosto perusti vahinkorekisterin?

- Mitä rekisterillä tehdään?

- Kuuluuko Venäjä Euroopan neuvostoon? Perustele.

- Kuinka monta maata perusti rekisterin?

- Mitkä maat eivät ehkä liity rekisteriin?

- Kuka tutki suomalaisten elämänlaatua?

- Koska suomalaiset äänestävä eurovaaleissa?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE

Radio selkouutiset keskiviikko 17.5.2023 Radio Clear News Wednesday 17.5.2023

**Venäjä jäädytti Suomen lähetystöjen pankkitilit**

Venäjän keskuspankki on jäädyttänyt Suomen edustustojen pankkitilit Venäjällä. Siksi edustustojen tilejä ei voida käyttää.

Suomella on suurlähetystö Moskovassa ja pääkonsulaatti Pietarissa.

Ulkoministeriö sanoo, että tilanne on vakava. Suomi on ollut asiasta yhteydessä Venäjän viranomaisiin. Ukoministeri Pekka Haavisto sanoo, että edustustot pystyvät toimimaan toistaiseksi.

**Euroopan neuvosto perusti vahinkorekisterin**

Euroopan neuvosto on perustanut kansainvälisen vahinkorekisterin. Syy on Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa.

Rekisteriin kerätään materiaalisia ja inhimillisiä vahinkoja, jotka johtuvat sodasta. Tarkoitus on myös korvata vahinkoja ja käynnistää oikeustoimia.

Euroopan neuvostossa on 46 jäsenmaata. Venäjä erotettiin järjestöstä viime vuonna.

Vahinkorekisterin perusti 40 maata, Suomi niiden joukossa. Mukana on myös Euroopan unioni. Rekisterin ulkopuolelle on jäämässä vain muutama jäsenmaa, muun muassa Turkki ja Unkari.

**Elämänlaatu huononee**

Työikäisten elämänlaatu on heikentynyt paljon viime vuosien aikana. Näin kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Elämänlaatu tarkoittaa ihmisen käsitystä omasta tilanteesta. Esimerkiksi terveys, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet ja elinympäristö vaikuttavat elämänlaatuun.

Vain joka toinen työikäinen kokee, että elämänlaatu on hyvä. Vielä 4 vuotta sitten näin koki yli 60 prosenttia työikäisistä.

20 prosenttia kokee, että psyykkinen kuormitus on merkittävä.

**Yhä useampi haluaa kieltää parveketupakoinnin**

Suomalaisista 62 prosenttia kannattaa parveketupakoinnin täydellistä kieltämistä. Näin kertoo terveysjärjestö Suomen ASH ry:n kysely.

Kannatus on lisääntynyt paljon 4 vuodessa. Vielä vuonna 2019 parveketupakoinnin täyskieltoa kannatti 46 prosenttia vastaajista. Yleistynyt etätyö kotona lisää altistumista tupakansavulle.

Suomen ASH edistää tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön lopettamista sekä päihteettömyyttä Suomessa.

**Eurovaalit**

Ensi vuoden eurovaalit järjestetään 6.–9. kesäkuuta, Euroopan komissio ilmoittaa. Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 9. kesäkuuta.

Euroopan parlamentissa on 705 jäsentä.

**Sää**

Sää on viileää, ja monin paikoin tulee sadekuuroja tai vesisadetta. Lämpötila on enimmäkseen 5 ja 10 asteen välillä.

**Päivän kysymykset**

- Description

- Mitä Venäjän keskuspankki on tehnyt?

- Missä Suomella on Venäjän-edustustot ja mitä ne ovat?

- Toimivatko lähetystöt?

- Mikä on syy siihen, että Euroopan neuvosto perusti vahinkorekisterin?

- Mitä rekisterillä tehdään?

- Kuuluuko Venäjä Euroopan neuvostoon? Perustele.

- Kuinka monta maata perusti rekisterin?

- Mitkä maat eivät ehkä liity rekisteriin?

- Kuka tutki suomalaisten elämänlaatua?

- Koska suomalaiset äänestävä eurovaaleissa?