×

Usamos cookies para ayudar a mejorar LingQ. Al visitar este sitio, aceptas nuestras politicas de cookie.

image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023

Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023

Silta romahti

Espoossa Tapiolassa tapahtui torstaina aamulla vakava onnettomuus, jossa loukkaantui koululaisia.

Ainakin 24 ihmistä loukkaantui, kun kävelysilta romahti. Vakavasti loukkaantui noin kymmenen.

Koululaiset kävelivät sillalla, kun silta romahti. He putosivat noin viisi metriä alas.

Monen koululaisen luut murtuivat, mutta kenenkään henki ei ole vaarassa.

Poliisi ja muut viranomaiset tutkivat, miksi onnettomuus tapahtui.

Loukkaantuneet koululaiset ovat kahdeksannella luokalla eli noin 14-vuotiaita.

Terveydenhuolto

Suomessa terveydenhuoltoon kuluu tulevaisuudessa tosi paljon rahaa.

Lasketaan, että neljän vuoden kuluttua terveydenhuoltoon kuluu kuusi miljardia euroa enemmän rahaa kuin nykyään. Terveydenhuoltoon kuluu enemmän rahaa, koska ihmiset vanhenevat.

Puolueet yrittävät muodostaa Suomeen uuden hallituksen. Uuden hallituksen täytyy miettiä, miten Suomen rahat riittävät.

Uusi hallitus säästää rahaa monessa asiassa. Se yrittää myös saada kaikki ihmiset töihin, koska töissä ihmiset maksavat veroja.

Linnut

Muuttolinnut palaavat nyt Suomeen, koska kesä on lähellä.

Suomessa on kehitetty uusi sovellus, joka tunnistaa lintujen laulun. Sovellus kuuntelee linnun laulua ja kertoo, mikä lintulaji se on.

Esimerkiksi kouluissa lapset käyttävät sovellusta biologian oppitunnilla.

Uusi suomalainen sovellus auttaa tunnistamaan lintulajeja. Sovellus on tosi suosittu.

Jääkiekko

Suomessa alkavat perjantaina jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat. Suomi ja Latvia järjestävät kisat yhdessä.

Ottelut pelataan Suomessa Tampereella ja Latviassa Riiassa.

Kisoissa pelaavat kuudentoista maan jääkiekkojoukkueet.

Suomen ensimmäinen ottelu on perjantaina. Suomi pelaa Yhdysvaltoja vastaan.

Sää

Perjantaina melkein koko maassa on aurinkoista ja lämmintä. Lämpötila on noin 20 astetta, pohjoisessa on viileämpää.

Päivän kysymykset

- Millä luokalla loukkaantuneet koululaiset ovat?

- Miksi Suomessa kuluu enemmän rahaa terveydenhuoltoon?

- Mitä uusi suomalainen sovellus auttaa tekemään?

- Ketkä järjestävät jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat?

- Ketä vastaan on Suomen ensimmäinen ottelu jääkiekon MM-kisoissa perjantaina?

- Kuinka monta astetetta lämmintä Suomessa on perjantaina?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE

Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023 |Radio Lättnyheter torsdag| Radio Clear News Thursday 11.5.2023

**Silta romahti** Bron rasade.|Bron kollapsade

Espoossa Tapiolassa tapahtui torstaina aamulla vakava onnettomuus, jossa loukkaantui koululaisia. |i Tapiola||||allvarlig|olycka||skadades|skolelever

Ainakin 24 ihmistä loukkaantui, kun kävelysilta romahti. ||skadades||gångbro|rasade Vakavasti loukkaantui noin kymmenen. Allvarligt|blev skadade||

Koululaiset kävelivät sillalla, kun silta romahti. Skolbarnen|gick|på bron||bron|rasade He putosivat noin viisi metriä alas. |föll||||

Monen koululaisen luut murtuivat, mutta kenenkään henki ei ole vaarassa. ||ben|bröts||någon annans|liv|||i fara

Poliisi ja muut viranomaiset tutkivat, miksi onnettomuus tapahtui. ||andra|myndigheterna|utreder||olycka|

Loukkaantuneet koululaiset ovat kahdeksannella luokalla eli noin 14-vuotiaita. Skadade eleverna|||åttonde klass|i årskurs åtta|||år gamla

**Terveydenhuolto** Hälso- och sjukvård

Suomessa terveydenhuoltoon kuluu tulevaisuudessa tosi paljon rahaa. |hälso- och sjukvård|kommer att gå åt|i framtiden|||

Lasketaan, että neljän vuoden kuluttua terveydenhuoltoon kuluu kuusi miljardia euroa enemmän rahaa kuin nykyään. ||||om fyra år|hälso- och sjukvård|om fyra år||miljarder||||| Terveydenhuoltoon kuluu enemmän rahaa, koska ihmiset vanhenevat. Hälsovården|kostar|||||åldras

Puolueet yrittävät muodostaa Suomeen uuden hallituksen. Partierna|försöker|bilda|||regering Uuden hallituksen täytyy miettiä, miten Suomen rahat riittävät. |regeringens|måste|||||

Uusi hallitus säästää rahaa monessa asiassa. Se yrittää myös saada kaikki ihmiset töihin, koska töissä ihmiset maksavat veroja.

**Linnut**

Muuttolinnut palaavat nyt Suomeen, koska kesä on lähellä. Flyttfåglarna återvänder|återvänder||||||

Suomessa on kehitetty uusi sovellus, joka tunnistaa lintujen laulun. ||utvecklats||applikation||||fåglarnas sång Sovellus kuuntelee linnun laulua ja kertoo, mikä lintulaji se on. App||fågelns|||||fågelart||

Esimerkiksi kouluissa lapset käyttävät sovellusta biologian oppitunnilla. ||||appen||på biologilektionen

Uusi suomalainen sovellus auttaa tunnistamaan lintulajeja. ||Ny finsk app||identifiera|fågelarter Sovellus on tosi suosittu. Appen är väldigt populär.|||Populär

**Jääkiekko**

Suomessa alkavat perjantaina jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat. |börjar|||världsmästerskapen i ishockey|||mästerskapstävlingar Suomi ja Latvia järjestävät kisat yhdessä. ||Lettland|ordnar|tävlingarna|

Ottelut pelataan Suomessa Tampereella ja Latviassa Riiassa. Matcherna spelas|||||I Lettland|Riga i Lettland

Kisoissa pelaavat kuudentoista maan jääkiekkojoukkueet. I tävlingarna||sexton|ländernas|Ishockeylag från sexton länder.

Suomen ensimmäinen ottelu on perjantaina. ||match|| Suomi pelaa Yhdysvaltoja vastaan. ||USA|mot

**Sää**

Perjantaina melkein koko maassa on aurinkoista ja lämmintä. |||||soligt|| Lämpötila on noin 20 astetta, pohjoisessa on viileämpää. Temperaturen||||||kyligare

**Päivän kysymykset**

- Millä luokalla loukkaantuneet koululaiset ovat? |vilken klass|skadade eleverna||

- Miksi Suomessa kuluu enemmän rahaa terveydenhuoltoon? ||kostar|||hälso- och sjukvård

- Mitä uusi suomalainen sovellus auttaa tekemään? |||applikation||

- Ketkä järjestävät jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat? Vilka|ordnar||världsmästerskapstävlingarna|||mästerskapstävlingar

- Ketä vastaan on Suomen ensimmäinen ottelu jääkiekon MM-kisoissa perjantaina? Vem mot vem|mot||||match|||i mästerskapet|

- Kuinka monta astetetta lämmintä Suomessa on perjantaina? ||grader||||