Radio Selkouutiset lauantai 6.5.2023
Charles III
Britanniassa Charles III on kruunattu kuninkaaksi. Charles sai pyhän Edvardin kruunun Westminster Abbey -kirkossa Lontoossa. Kruunun laittoi Charlesin päähän Canterburyn arkkipiispa Justin Welby.
Kruunajaisissa oli noin 2000 vierasta. Paikalla olivat myös presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio. Presidentti Niinistö kertoo Twitterissä, että hän onnitteli kuningas Charlesia ja kuningatarpuoliso Camillaa Suomen puolesta.
Kruunajaisten jälkeen kuningas Charles matkusti kultaisissa hevosvaunuissa Buckinhamin palatsiin. Siellä kuningas tervehti ihmisiä palatsin parvekkeelta.
Lontoon kaduilla oli paljon ihmisiä katsomassa kuninkaan juhlakulkuetta. Poliisi pidätti joitakin ihmisiä, jotka osoittivat mieltä kruunajaisia ja monarkiaa vastaan. Juhla jatkuu Britanniassa vielä huomenna sunnuntaina.
Vihreiden puheenjohtajakisa
Vihreiden puheenjohtajakisaan on ilmoittautunut vasta 2 ehdokasta. Vihreiden puheenjohtajaksi haluavat kansanedustajat Saara Hyrkkö Uudeltamaalta ja Sofia Virta Varsinais-Suomesta.
Vihreiden puheenjohtajakisan ehdokkaaksi pitää ilmoitautua viimeistään ensi maanantaina.
Vihreiden puheenjohtaja vaihtuu, koska Maria Ohisalo ei jatka tehtävässä. Vihreät valitsee uuden puheenjohtajan Seinäjoella kesäkuussa.
Anna-Maja Henriksson
RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson haluaa jatkaa puolueen johdossa. Henriksson kertoo, että hän lähtee ehdolle uudelle kaudelle.
RKP:n seuraava puoluekokous on kesäkuussa Tampereella.
Henriksson on johtanut RKP:tä vuodesta 2016 lähtien.
Tornien taisto
Lauantaina bongattiin eli tunnistettiin kilpaa lintuja. Tornien taisto -kilpailussa lintutornit kilpailivat siitä, missä tornissa ihmiset tunnistavat eniten eri lintulajeja.
Leikkimielisen kilpailun tarkoitus on, että ihmiset innostuvat lintuharrastuksesta.
Sää
Sää lämpenee. Sää on seuraavina päivinä myös poutainen.
Sunnuntaina lämpötila on yli 10 astetta Oulun eteläpuolella. Maanantaina lämmintä on yli 10 astetta myös Lapissa.
Myöhemmin ensi viikolla lämpötila nousee jo yli 15 asteeseen Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa.
Päivän kysymykset
- Kuka kruunattiin kuninkaaksi?
- Missä kuningas kruunattiin?
- Montako ehdokasta on vihreiden puheenjohtajakisassa?
- Missä vihreät valitsee puheenjohtajan?
- Kuka haluaa jatkaa RKP:n puheenjohtajana?
- Mitä lauantaina bongattiin?
- Sataako lähipäivinä paljon vettä?
- Mikä on korkein lämpötila, joka mainitaan?