Radio Selkouutiset torstai 11.5.2023
Silta romahti
Espoossa Tapiolassa tapahtui torstaina aamulla vakava onnettomuus, jossa loukkaantui koululaisia.
Ainakin 24 ihmistä loukkaantui, kun kävelysilta romahti. Vakavasti loukkaantui noin kymmenen.
Koululaiset kävelivät sillalla, kun silta romahti. He putosivat noin viisi metriä alas.
Monen koululaisen luut murtuivat, mutta kenenkään henki ei ole vaarassa.
Poliisi ja muut viranomaiset tutkivat, miksi onnettomuus tapahtui.
Loukkaantuneet koululaiset ovat kahdeksannella luokalla eli noin 14-vuotiaita.
Terveydenhuolto
Suomessa terveydenhuoltoon kuluu tulevaisuudessa tosi paljon rahaa.
Lasketaan, että neljän vuoden kuluttua terveydenhuoltoon kuluu kuusi miljardia euroa enemmän rahaa kuin nykyään. Terveydenhuoltoon kuluu enemmän rahaa, koska ihmiset vanhenevat.
Puolueet yrittävät muodostaa Suomeen uuden hallituksen. Uuden hallituksen täytyy miettiä, miten Suomen rahat riittävät.
Uusi hallitus säästää rahaa monessa asiassa. Se yrittää myös saada kaikki ihmiset töihin, koska töissä ihmiset maksavat veroja.
Linnut
Muuttolinnut palaavat nyt Suomeen, koska kesä on lähellä.
Suomessa on kehitetty uusi sovellus, joka tunnistaa lintujen laulun. Sovellus kuuntelee linnun laulua ja kertoo, mikä lintulaji se on.
Esimerkiksi kouluissa lapset käyttävät sovellusta biologian oppitunnilla.
Uusi suomalainen sovellus auttaa tunnistamaan lintulajeja. Sovellus on tosi suosittu.
Jääkiekko
Suomessa alkavat perjantaina jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat. Suomi ja Latvia järjestävät kisat yhdessä.
Ottelut pelataan Suomessa Tampereella ja Latviassa Riiassa.
Kisoissa pelaavat kuudentoista maan jääkiekkojoukkueet.
Suomen ensimmäinen ottelu on perjantaina. Suomi pelaa Yhdysvaltoja vastaan.
Sää
Perjantaina melkein koko maassa on aurinkoista ja lämmintä. Lämpötila on noin 20 astetta, pohjoisessa on viileämpää.
Päivän kysymykset
- Millä luokalla loukkaantuneet koululaiset ovat?
- Miksi Suomessa kuluu enemmän rahaa terveydenhuoltoon?
- Mitä uusi suomalainen sovellus auttaa tekemään?
- Ketkä järjestävät jääkiekon maailmanmestaruuskisat eli MM-kisat?
- Ketä vastaan on Suomen ensimmäinen ottelu jääkiekon MM-kisoissa perjantaina?
- Kuinka monta astetetta lämmintä Suomessa on perjantaina?