Yle Uutiset selkosuomeksi
Helsingin pormestarikisa
Yle on julkaissut kyselyn, jossa mitataan ehdokkaiden kannatusta Helsingin pormestariksi.
Kokoomuksen Juhana Vartiainen ja vihreiden Anni Sinnemäki ovat melkein tasoissa. Vartiaisen kannatus on 19 prosenttia. Sinnemäkeä kannattaa 18,7 prosenttia vastaajista. SDP:n Nasima Razmyarin kannatus on 14,5 prosenttia.
Helsinkiin valitaan kuntavaalien jälkeen uusi pormestari. Helsingin pormestarin paikan saa se puolue, joka voittaa kuntavaalit Helsingissä.
Pormestari on poliitikko, joka johtaa kaupunkia. Helsingin nykyinen pormestari on kokoomuksen Jan Vapaavuori.
Koronatartunnat
Suomessa on todettu 143 uutta koronatartuntaa.
Tartuntoja on ollut 2 viikon aikana noin 2 800, mikä on lähes 900 vähemmän kuin 2 viikkoa aikaisemmin. Koronatartuntoja on ollut Suomessa yhteensä lähes 90 000.
Suomessa on 2 uutta kuolemaa, jotka johtuvat koronasta. Yhteensä koronakuolemia on nyt 924. Sairaalahoidossa on 121 ihmistä, joista 26 saa tehohoitoa.
Koronarokotteen 1. annoksen on nyt saanut lähes 35 prosenttia väestöstä.
Norwegian
Norjalainen lentofirma Norwegian aloittaa taas lennot Suomesta.
Norwegian aloittaa kesäkuun lopussa lennot Helsinki-Vantaalta noin 20 kohteeseen Euroopassa. Suurin osa lennoista menee Espanjan, Kreikan ja Kroatian lomakohteisiin. Norwegian lentää myös Helsingistä Ouluun ja Rovaniemelle.
Valas Thames-joessa
Englannissa pieni valas juuttui kiinni Thames-jokeen sunnuntaina. Valas jäi kiinni joen kapeaan sulkuun.
Valas on todennäköisesti lahtivalas, joka elää tavallisesti Pohjois-Atlantilla. Pelastustyöntekijät irrottivat valaan sulusta. Sen jälkeen valas siirrettiin turvallisempaan paikkaan.
Valas on loukkaantunut. Eläinlääkäri arvioi, voiko valaan päästää vapaaksi.