×

LingQ'yu daha iyi hale getirmek için çerezleri kullanıyoruz. Siteyi ziyaret ederek, bunu kabul edersiniz: çerez politikası.

image

Selkouutiset 05.2023, Radio Selkouutiset maanantai 1.5.2023

Radio Selkouutiset maanantai 1.5.2023

Presidenttiparin vapunvietto

Maanantaina on vietetty vappupäivää.

Helsingissä presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio saivat vapputervehdyksiä Presidentilinnan pihalla.

Presidenttiparille esitettiin esimerkiksi musiikkitervehdyksiä. Rauman Poikasoittokunta soitti presidenttiparille, ja Ylioppilaskunnan Laulajat esitti laulutervehdyksen.

Presidentti oli iloinen, että vapputervehdyksiä voitiin taas esittää Presidentinlinnan pihalla pitkän koronatauon jälkeen.

Helsingin vapunvietto

Vappupäivän aamuna monet suomalaiset kokoontuivat puistoihin piknikille. Sää oli kylmä, mutta aurinkoinen.

Helsingissä monet viettivät vappuaamua Ullanlinnanmäellä. He saivat kuulla myös kuorolaulua, kun Ylioppilaskunnan Laulajat esiintyi.

Ylioppilaskunnan Laulajien kuoro on esiintynyt Ullanlinnanmäellä aina vappuna jo melkein 100 vuoden ajan. Vain sota-aikana vappukonsertteja ei järjestetty.

Puolueiden vapunvietto

Myös poliittiset puolueet ovat järjestäneet vappujuhlia.

Poliitikkojen vappupuheissa talous on ollut tärkeä aihe. Poliitikot lähettivät terveisiä hallitusneuvotteluihin, joissa yritetään saada Suomeen uusi hallitus.

Nykyinen pääministeri ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin moitti säästöjä, joita hallitusneuvotteluissa suunnitellaan. Marinin mielestä Suomen ongelmat eivät ratkea säästöillä. SDP ei ole mukana hallitusneuvotteluissa.

Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi vappupuheessa, että valtion menoista pitää leikata pois kaikki turhat menot. Perussuomalaiset on mukana hallitusneuvotteluissa.

SDP:n puheenjohtajakilpailu

SDP:n puheenjohtajakilpailuun on saatu uusi ehdokas. Krista Kiuru kertoo, että hän haluaa puolueen puheenjohtajan tehtävään.

Kiuru on 48-vuotias kansanedustaja. Kiuru on ollut politiikassa mukana jo kauan kansanedustajana ja ministerinä. Hän on ministeri myös Sanna Marinin hallituksessa.

Kiuru on toinen ehdokas SDP:n puheenjohtajan tehtävään. Aikaisemmin kansanedustaja Antti Lindtman on kertonut, että hän pyrkii SDP:n johtoon.

SDP:n nykyinen puheenjohtaja Sanna Marin ei halua jatkaa tehtävässä. Puolueen uusi puheenjohtaja valitaan syyskuussa.

Sää

Sää on tiistaina sateinen. Etelä-Suomessa sataa vettä, Keski-Suomessa lunta ja räntää.

Sää on kylmää. Lämpötila on tiistaina alle 10 astetta koko maassa.

Keskiviikkona sää poutaantuu eli sateet loppuvat.

Päivän kysymykset

- Missä presidenttipari otti vastaan vapputervehdyksiä?

- Ketkä esittivät presidenttiparille musiikitervehdyksen?

- Missä monet helsinkiläiset aloittivat vappupäivän vieton?

- Kuka paikalla esiintyi?

- Mikä oli tärkeä aihe poliitikkojen vappupuheissa?

- Ovatko SDP:n Sanna Marin ja perussuomalaisten Jussi Halla-aho samaa mieltä valtion säästöistä?

- Ketkä ovat tähän mennessä ilmoittaneet, että he haluavat SDP:n puheenjohtajaksi?

- Sataako lähipäivinä?

Learn languages from TV shows, movies, news, articles and more! Try LingQ for FREE

Radio Selkouutiset maanantai 1.5.2023 Radio Clear News Monday 1.5.2023

**Presidenttiparin vapunvietto**

Maanantaina on vietetty vappupäivää.

Helsingissä presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio saivat vapputervehdyksiä Presidentilinnan pihalla.

Presidenttiparille esitettiin esimerkiksi musiikkitervehdyksiä. Rauman Poikasoittokunta soitti presidenttiparille, ja Ylioppilaskunnan Laulajat esitti laulutervehdyksen.

Presidentti oli iloinen, että vapputervehdyksiä voitiin taas esittää Presidentinlinnan pihalla pitkän koronatauon jälkeen.

**Helsingin vapunvietto**

Vappupäivän aamuna monet suomalaiset kokoontuivat puistoihin piknikille. Sää oli kylmä, mutta aurinkoinen.

Helsingissä monet viettivät vappuaamua Ullanlinnanmäellä. He saivat kuulla myös kuorolaulua, kun Ylioppilaskunnan Laulajat esiintyi.

Ylioppilaskunnan Laulajien kuoro on esiintynyt Ullanlinnanmäellä aina vappuna jo melkein 100 vuoden ajan. Vain sota-aikana vappukonsertteja ei järjestetty.

**Puolueiden vapunvietto**

Myös poliittiset puolueet ovat järjestäneet vappujuhlia.

Poliitikkojen vappupuheissa talous on ollut tärkeä aihe. Poliitikot lähettivät terveisiä hallitusneuvotteluihin, joissa yritetään saada Suomeen uusi hallitus.

Nykyinen pääministeri ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin moitti säästöjä, joita hallitusneuvotteluissa suunnitellaan. Marinin mielestä Suomen ongelmat eivät ratkea säästöillä. SDP ei ole mukana hallitusneuvotteluissa.

Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi vappupuheessa, että valtion menoista pitää leikata pois kaikki turhat menot. Perussuomalaiset on mukana hallitusneuvotteluissa.

**SDP:n puheenjohtajakilpailu**

SDP:n puheenjohtajakilpailuun on saatu uusi ehdokas. Krista Kiuru kertoo, että hän haluaa puolueen puheenjohtajan tehtävään.

Kiuru on 48-vuotias kansanedustaja. Kiuru on ollut politiikassa mukana jo kauan kansanedustajana ja ministerinä. Hän on ministeri myös Sanna Marinin hallituksessa.

Kiuru on toinen ehdokas SDP:n puheenjohtajan tehtävään. Aikaisemmin kansanedustaja Antti Lindtman on kertonut, että hän pyrkii SDP:n johtoon.

SDP:n nykyinen puheenjohtaja Sanna Marin ei halua jatkaa tehtävässä. Puolueen uusi puheenjohtaja valitaan syyskuussa.

**Sää**

Sää on tiistaina sateinen. Etelä-Suomessa sataa vettä, Keski-Suomessa lunta ja räntää.

Sää on kylmää. Lämpötila on tiistaina alle 10 astetta koko maassa.

Keskiviikkona sää poutaantuu eli sateet loppuvat.

**Päivän kysymykset**

- Missä presidenttipari otti vastaan vapputervehdyksiä?

- Ketkä esittivät presidenttiparille musiikitervehdyksen?

- Missä monet helsinkiläiset aloittivat vappupäivän vieton?

- Kuka paikalla esiintyi?

- Mikä oli tärkeä aihe poliitikkojen vappupuheissa?

- Ovatko SDP:n Sanna Marin ja perussuomalaisten Jussi Halla-aho samaa mieltä valtion säästöistä?

- Ketkä ovat tähän mennessä ilmoittaneet, että he haluavat SDP:n puheenjohtajaksi?

- Sataako lähipäivinä?